top of page

האם אתם סובלים מלחץ כרוני שמשבש לכם את החיים?


אקטואלי במיוחד בתקופה המאתגרת שעוברת על כולנו, אבל רלוונטי באופן כללי לחיים המודרנים שדורשים מאיתנו להיות במיטבנו כל הזמן, לחיות ולעבוד בלוז צפוף, ולספק תוצאות על בסיס יומיומי.


כאשר אדם עומד בפני איום, פיזי או נפשי, מנגנון ההישרדות של הגוף, הידוע בשמו Fight or Flight נכנס לפעולה, ומטרתו היא להניע את המשאבים הזמינים בגוף לטובת התמודדות עם האיום הנתפס. ההיפותלמוס שולח מסר לבלוטת האדרנל לשחרור הורמוני הדחק - אדרנלין וקורטיזול למחזור הדם, מה שמוביל להפעלה של מערכת העצבים הסימפתטית ואיתה לשינויים נרחבים בפיזיולוגיה של הגוף - הגברת זרימת הדם לשרירים ועלייה בלחץ הדם ובקצב הלב, על חשבון כל מה שהוא לא חיוני כרגע (מערכת העצבים הפארא סימפטית) על מנת לשרוד - תהליכי תחזוקה כמו עיכול, פינוי פסולת ותהליכי התחדשות של תאים. 


כאשר אנחנו עומדים בפני סכנה, היכולת של הגוף להתארגן בהתאם ולהציל אותנו מצרות היא מבורכת, אך מה קורה כאשר המערכת הזו עובדת שלא לצורך ובאופן מתמשך? בעולם המודרני, לעתים רחוקות נמצא את עצמנו בסכנה ממשית, אך המציאות היא שהאתגרים שאנחנו מתמודדים איתם מביאים אנשים רבים למצב של אקטיבציה כרונית, שעלולה לפגוע בנו במישורים רבים: 


  1. שרירים מכווצים - בדגש על שרירי הלסת, והשכמות, אך באופן כללי טונוס שרירי גבוה בגוף. סימפטומים אפשריים הם חריקת לסתות וחוסר נוחות כללי באזור, כאבי ראש וצוואר.

  2. יציאה מאיזון של בלוטת האדרנל - הפרשה מתמשכת של קורטיזול ואדרנלין תגרום לבלוטה "להתעייף" ולעבוד בצורה לא אופטימלית, מה שיכול לפגוע בתפקוד של המערכת ההורמונלית - עייפות, מצבי רוח, ויסות חילוף החומרים ותפקוד מערכת הרבייה.

  3. יציאה מאיזון של הכליות - הורמוני סטרס, קורטיזול ואדרנלין יכולים לפגוע בתפקוד הכליות. בנוסף, לחץ דם גבוה הוא גורם סיכון למחלת כליות.

  4. ואגוס - פעילות עצב הואגוס, המעצבב את מרבית האיברים הפנימיים עלולה להפגע ולהשפיע על תפקוד הלב, מערכת הנשימה והעיכול (מחלות מעיים כמו IBS), ואף לפגיעה ביכולת לויסות רגשי.

  5. מצבורי עצבים (גנגליונים) סימפתטיים - שהם קבוצות של עצבים במקומות שונים בגוף יכולים "להתקע" ולגרום לצרות.

  6. חולשה של המערכת החיסונית.


כל אלה סימפטומים אפשריים עקב לחץ כרוני, אך גם מעבר לכך, על פי תפיסת העולם של ICS המנגנונים האלה יכולים להוביל בעצם לכל כאב ותפקוד לקוי בגוף.


מה אפשר לעשות על מנת להתמודד עם לחץ וסטרס? וגם על כאב שהמקור שלו הוא הלחץ הכרוני:


  1. עיסוי עצמי של הלסת - יכול לעזור לקדם רוגע בצורה מיידית, לשחרר את הלסת - קישור לסרטון

  2. "ניעור" ושחרור של השכמות - לעזור הורדת הטונוס הגבוה של השרירים בגוף - קישור לסרטון

  3. עיסוי עצמי של הבטן - עשוי לעזור להקלה על הגנגליונים במרכז הבטן, להניע את האיברים ולהביא לרגיעה - קישור לסרטון

  4. נשימות סרעפתיות - נשימות עמוקות שעוזרות "לכבות" את ההפעלה של המערכת הסימפתטית, ובנוסף להגביר תנועתיות של איברי מערכת העיכול והכנסה של חמצן למחזור הדם. תרגול של כ-5 דקות מוביל לכ-6 שעות של הפעלה של המערכת הפארא סימפטית - קישור לסרטון

  5. נשימת קופסה - קישור בסרטון

  6. יציאה לטבע וחשיפה לשמש.

  7. מדיטציה - נושא גדול ועמוק בפני עצמו, שמשנה חיים למי שמתחבר ומתמיד בו. בהקשר שלנו, תרגול של כמה דקות ביום, או אפילו כעזרה ראשונה כאשר יש צורך, הוא רב ערך - קישור לסרטון


אם אתם מוצאים את עצמכם בהרבה מהסימפטומים, ויודעים עמוק בפנים שלחץ נוכח בחיים שלכם ומשפיע על הבריאות שלכם בצורה משמעותית, אני מעודד אתכם לנסות לדמיין איך החיים שלכם היו נראים בלעדיו. אולי שווה לנסות לחשוב, מה אני יכול לשנות באורח החיים שלי, בבחירות שלי בעבודה, האם סדרי העדיפויות שלי נכונים ומטיבים איתי


באיחולי רוגע ובריאות רבים

נדב




40 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Commenti

Valutazione 0 stelle su 5.
Non ci sono ancora valutazioni

Aggiungi una valutazione
bottom of page